
Discussievragen bij ‘Luister’ van Sacha Bronwasser
1. Leg uit dat ‘Luister’ als genre binnen de ‘Psychologische Roman’ valt.
- Sacha Bronwasser heeft in dit boek gekozen voor de verteltechniek ’ik spreek tot je’. Wat vind je van die vorm?
- ‘Luister’ kent veel motieven. Ik noem hier:
* coming of age;
* liefde, vriendschap en teleurstellingen;
* noodlot en toeval.
Leg deze in ‘Luister’ uit. - Marie constateert in ‘Luister’: ‘Voor ons verhaal heb ik een derde nodig, want ieder verhaal rust op drie punten. Anders valt het om.
Leg uit wie deze drie ‘verhaalankers’ zijn. - In de proloog wordt onder meer gezegd ‘Er is een verschil tussen kijken en zien’. Kun je deze bewering in het boek ‘Luister’ verduidelijken?
- Is in dit verband (Kijken, Zien) de titel ‘Luister’ dan toch wel goed gekozen?
- Ben je het eens met het boek is ‘een zins- begoochelende zoektocht naar identiteit, vriendschap en schuld’?
- In de roman citeert Flo de filosoof Roland Barthes: een foto is gevaarlijk, zelfs ‘vraatzuchtig’ omdat je een object van iemand maakt. Pas dit toe op haar gedrag richting Marie?
- Waarom kan bij de vriendschap van Flo t.o.v. Marie ook gesproken worden van misbruik?
- Parijs is in dit boek de hoofdlocatie. Draagt de beschreven ‘couleur locale’ bij aan de inhoud van het verhaal?
- Hoofdstuk 7 begint met ‘Parijs bestond uit klapdeuren, zoals in restaurants in stomme films. Tussen het voor- en achtergedeelte bestond bijna niets. Podium en coulissen, bovengronds en ondergronds, heden en geschiedenis-continu stapte ik van de ene naar de andere kant.’ Leg deze zinnen uit.
- Jaren later (in deel V) kijkt Marie terug op haar tijd in Parijs. Wat heeft die periode haar opgeleverd?
- In de roman spelen terroristische aanslagen een belangrijke rol. Welke functie vervullen die in het verhaal?
- Sacha Bronwasser is in dit boek niet uitsluitend kritisch bij verschijnselen als ‘Frans bourgeois gezin’ , ‘kunstacademies’ en ‘au pairs’.
Leg uit dat ze hier ook ironie en mededogen hanteert. - ‘Wie ziet, kan vertellen’ leerde Marie van Flo. Is deze zin misschien ook op andere personen en situaties in ‘Luister’ van toepassing?
P.Ch/7-11-23